Wij maken gebruik van het observatie-instrument “Kanvas”. Dit is een digitaal instrument gericht op alle aandachtsgebieden. Zo verzamelt de groepsleerkracht informatie over kinderen.
Hoe volgen wij uw kind in groep 1 en 2
Bij de overgang van de kinderopvang naar het basisonderwijs is er sprake van een warme overdracht.
Vanaf de eerste schooldag wordt het kind goed gevolgd. We vinden het belangrijk om regelmatig contact met de ouders te hebben. Rond de vierde verjaardag van uw kind wordt er een intakegesprek gevoerd tussen leerkracht en ouders. Ook volgen we de kinderen door observaties tijdens het spel binnen en buiten. Om de ontwikkeling van uw kind goed in beeld te brengen, maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem van Bosos.
Ontwikkelt een kind zich anders dan verwacht?
Als blijkt dat de ontwikkeling anders verloopt dan verwacht, zal de leerkracht onderzoeken waardoor dit komt. Vervolgens zal gekeken worden of het wenselijk en mogelijk is maatregelen te treffen om de ontwikkeling te bevorderen. Vaak kan dit spelenderwijs, individueel of in een klein groepje. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt op deze wijze gevolgd.
Sociale en emotionele ontwikkeling vanaf groep 5
Observeren is één van de belangrijkste instrumenten die wij inzetten om de ontwikkeling van uw kind in kaart te brengen. Observeren doen wij de hele dag door, hetzij spontaan, hetzij gepland. Voor het monitoren van de sociale en emotionele ontwikkeling gebruiken wij “Kanvas”. Het instrument heeft naast observatielijsten voor de leerkrachten ook een leerling vragenlijst voor kinderen vanaf groep 5.
Parnassys: het leerlingvolgsysteem en administratiesysteem in één
De leerkracht noteert relevante gegevens in het daarvoor bestemde leerlingadministratiesysteem “Parnassys”. Alle informatie van uw kind slaan we op in Parnassys, in het digitaal leerlingdossier van uw kind.