Sfeer op school
In ons kindcentrum heerst een prettige, rustige sfeer, waarin kinderen, ouders en medewerkers zich thuis voelen. We streven er altijd naar om op een prettige manier, met respect en waardering, met elkaar om te gaan. Pesten, schelden, kinderen negeren, bedreigen of uitsluiten zijn zaken die we niet accepteren. Daar hebben we afspraken over gemaakt en daar staan wij voor. We hebben veel aandacht voor alledaagse zaken en leven oprecht mee met zowel verdrietige als fijne zaken die kinderen mee kunnen maken. In verschillende protocollen hebben we gemaakte afspraken op diverse gebieden van veiligheid vastgelegd. Deze protocollen zijn altijd op school in te zien.
Pestprotocol
Om zoveel mogelijk een veilige schoolomgeving te kunnen garanderen, hanteren we een vaste procedure, welke is omschreven in het pestprotocol. Deze is te vinden op onze website. De leerkracht mag pedagogische maatregelen nemen om het gedrag van leerlingen te corrigeren en de betrokken leerling/ouders te ondersteunen. Onder wangedrag wordt verstaan: Het herhaaldelijk negeren van schoolregels; Structureel ontoelaatbaar pestgedrag; Diefstal; Fysiek geweld; Bedreiging; Vernieling.
Bij ons op school is Dennis Wesselink (
Kanjertraining
Op Kindcentrum de Wiekslag werken we met de aanpak volgens de Kanjertraining. Voor groep 1 t/m 8 verzorgen we lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas preventief goed te houden en zo nodig te verbeteren. Door de training zullen kinderen meer zelfvertrouwen krijgen, sociale situaties beter kunnen begrijpen en beter kunnen handelen.
De Kanjertraining maakt gebruik van verschillende dieren om gedrag uit te kunnen leggen. Een kind dat zich gedraagt als de Kanjertijger is assertief, komt op voor anderen en negeert vervelend gedrag. De pestvogel gedraagt zich naargeestig en heeft er plezier in als andere kinderen verdriet hebben of bang voor hem zijn. Een aapje gedraagt zich als een meeloper en lacht andere kinderen vaak uit angst voor de pestvogel. Het bange konijntje komt niet goed voor zichzelf op, is vaak onzichtbaar en voelt zich minderwaardig.
Als team zijn we alert op het gedrag van de kinderen. Zo houden we bijvoorbeeld naar aanleiding van een conflict een groepsgesprek of lossen het conflict op met de kinderen die het betreffen.
AmbitiesDaarmee willen wij het volgende bereiken: De medewerker wordt gerespecteerd; (Pest)problemen worden opgelost; Kinderen durven zichzelf te zijn; Kinderen voelen zich veilig; Kinderen voelen zich bij elkaar betrokken; Kinderen kunnen gevoelens onder woorden brengen; Kinderen kunnen op de juiste manier goed voor zichzelf en een ander opkomen; Kinderen krijgen meer zelfvertrouwen.
Iedere leerkracht is geschoold in de Kanjertraining. We hebben de hantering van de Kanjertraining verankerd in het beleidsstuk Kanjertraining, welke terug te vinden is op onze website.