Samenwerkingsverband IJssel | Berkel

Onze school maakt met ruim 100 andere scholen in de regio deel uit van het samenwerkingsverband IJssel | Berkel. Hierbinnen proberen wij de extra ondersteuning aan kinderen zo goed mogelijk te regelen. Aanvullende informatie hierover is te vinden op www.ijsselberkel.nl  

Voor ieder kind dat extra ondersteuning nodig heeft maken we een arrangement op maat. Deze extra ondersteuning wordt toegekend en betaald door het samenwerkingsverband IJssel | Berkel. 

Ondersteuningsbehoefte

Omdat alle kinderen anders zijn, hebben sommige kinderen soms ook iets anders nodig om tot ontwikkeling te komen. Om goed te weten te komen wat de ondersteuningsbehoefte is en hoe we hieraan tegemoet kunnen komen, volgen we de zorgroute van het SWV IJssel | Berkel.   

Ondersteuningsteam  

In een ondersteuningsteam wordt samen met ouders besproken wat het kind nodig heeft om een bepaald doel te behalen? Aan het ondersteuningsteam nemen deel: de leerkracht, de intern begeleider, de adviseur inclusief onderwijs (vanuit het samenwerkingsverband) en de gezinscoach (vanuit jeugdhulp of Centrum voor Jeugd en Gezin). Daarnaast kunnen ook partners op afroep deelnemen aan het overleg, bijvoorbeeld een orthopedagoog.  

Leesproblemen voorkomen (dyslexie)

Dyslexie is een leerstoornis waarbij je veel moeite hebt met lezen en/of spellen. Kinderen met deze leerstoornis vinden het lastig om de juiste letters met de juiste klanken te koppelen. Zo kunnen woorden die veel op elkaar lijken (bijv. dorp en drop) erg lastig zijn om uit elkaar te houden. Ze draaien dan vaak de volgorde van klanken om.

Bij dyslexie gaat het dus om een stoornis op het gebied van technisch lezen (het koppelen van letters en klanken) en niet begrijpend lezen. Het heeft echter wel invloed op het vermogen van begrijpend lezen. Als jouw kind namelijk te veel aandacht en energie moet gebruiken om woorden en volledige zinnen te lezen, dan gaat dat ten koste van het snappen van wát hij of zij leest.

Als kinderen met dyslexie daarnaast ook te maken hebben met aandachts- en concentratieproblemen, dan is het leren lezen een nog grotere uitdaging. Tijdig extra begeleiding inzetten is dan een verstandig zet, zodat kinderen leren omgaan met deze uitdagingen. Met wat extra hulp kunnen ze beter leren lezen en spellen op een tempo dat bij hen past.

Op Kindcentrum de Wiekslag maken we gebruik van Bouw! Dit is een computergestuurd interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in groep 2 t/m 4 voorkomen kunnen worden. Risicoleerlingen zijn kinderen waarbij dyslexie in de familie zit en kinderen die moeilijkheden ervaren met taal/lezen. Het kind leert en wordt begeleid door een tutor (een leerling uit de bovenbouw).

Extra ondersteuning  

Heeft het kind extra ondersteuning nodig en kan de school deze ondersteuning zelf niet bieden, dan kunnen ouders en school een arrangement aanvragen bij het samenwerkingsverband IJssel/Berkel. Samen met ouders en school maken we een arrangement op maat. Hiermee kan een kind met extra ondersteuning bij het reguliere onderwijs blijven. Ook is het mogelijk dat de school samen met ouders zoekt naar een andere reguliere school die de gevraagde ondersteuning wel kan bieden.  

Zware ondersteuning  

Voor sommige kinderen is een (tijdelijke) lesplaats in het speciaal (basis)onderwijs de meest passende plek. We noemen dit zware ondersteuning. Voor een lesplaats in het speciaal (basis) onderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. Deze verklaring is aan te vragen bij het samenwerkingsverband IJssel/Berkel. Om te beoordelen of een kind een toelaatbaarheidsverklaring krijgt, vraagt het samenwerkingsverband in elk geval advies aan deskundigen, waaronder een orthopedagoog.