Om kinderen goed te volgen in hun ontwikkeling is luisteren naar het kind, het observeren van de werkhouding, het voeren van ouder- en kindgesprekken én het volgen van dagelijks werk van groot belang. Hiermee wordt belangrijke informatie over het leergedrag van het kind verkregen.
Bosos in groep 1 en 2
In de eerste twee jaren van de basisschool volgt de leerkracht de ontwikkeling van de kinderen met behulp van het leerlingvolgsysteem van BOSOS. Het systeem vertaalt observaties direct naar gerichte acties en heldere rapportages. Zo kan er effectief ingespeeld worden op de behoeften van elk kind.
Parnassys in groep 3 t/m 8
Vanaf groep 3 worden leerlingen regelmatig getoetst. De leerkracht noteert alle relevante gegevens van methodetoetsen over de oefenstof die gedurende een kortere periode is ingeoefend, in Parnassys. Dit is een systeem waarin de ontwikkeling van de leerlingen wordt bijgehouden.
Leerling in Beeld, Cito
Naast de methodegebonden toetsen gebruiken we twee keer per jaar de niet-methodegebonden toetsen van Leerling in Beeld (van Cito). We spreken hier over een lange termijn toets. Deze toetsen geven de leerkrachten de mogelijkheid om een kind te vergelijken met ‘de gemiddelde leerling met een vergelijkbaar onderwijsaanbod’.
Kanvas, sociale en fysieke veiligheid
Om de sociale veiligheid te monitoren, maakt onze school twee keer per jaar gebruik van de vragenlijsten van Kanvas. Daarnaast nemen we één keer per jaar de sociale veiligheidslijst in de bovenbouw af. De bevindingen uit deze observatielijst worden door de leerkrachten geanalyseerd. Opvallende zaken worden met ouders besproken. Waar nodig wordt op individueel niveau of op groepsniveau een plan van aanpak ingezet.